میکروبیولوژی پزشکی
میکروبیولوژی پزشکی

میکروبیولوژی پزشکی

صمد واثقی

افراد با گروه خونی A بیشتر با روتاویروس بیمار می شوند

به نقل از نشریه Nature Genetics، پژوهشگران دانشکده پزشکی بایلور در تگزاس آمریکا در تحقیقات تازه خود به نتایج عجیب و شگفت انگیزی رسیدند. آنها دریافتند که گروه خونی افراد چه بسا در افزایش یا کاهش خطر ابتلا به برخی از بیماریها دخیل است.

این تحقیقات نشان داد: افراد دارای گروه خونی A برخلاف گروههای خونی B,AB,O بیشتر در معرض ابتلا به روتا ویروس قرار دارند و احتمال ابتلای این گروههای خونی به بیماری کمتر است.

این ویروس قاتل بیشتر از وبا آدم می‌کشد و به تنهایی عامل اغلب مرگ‌های کودکان زیر دو سال بر اثر اسهال است که تقریباً 130 میلیون کودک در جهان را در معرض خطر قرار می‌دهد.

روتا ویروس سالانه بیش از 600 هزار کودک را می‌کشد.

علائم این بیماری یعنی اسهال و استفراغ‌های مکرر به سرعت پیشرفت می‌کند، به طوری که اگر درمان نشود ممکن است بر اثر از دست رفتن آب بدن، جان کودک را بگیرد.

کودک ممکن است حتی 20 بار در روز دچار حمله اسهال و استفراغ شود.

اسهال روتا ویروسی خیلی شایع است و در بهار و زمستان بیشتر هم می‌شود. علایم آن به صورت تب، اسهال آبکی و استفراغی که معمولاً با درد شدید شکم همراه است، خود را نشان می‌دهد و حتی ممکن است کودک مبتلا، سرفه و آبریزش بینی هم داشته باشد.

گاهی از دست رفتن آب بدن به قدری شدید است که کودک را دچار تشنگی، تحریک‌پذیری، چشمان گود رفته، خشکی دهان و زبان، خشکی پوست و کم شدن ادرار می‌کند. کم آبی شدید بدن حتی ممکن است منجر به التهاب کشنده مغز شود.

مننژیت



پرده یا غشایی که روی بافت مغز و طناب نخاعی را می پوشاند و در حد فاصل بین استخوان جمجمه ومغز، یا بین مهره ها و نخاع قرار می گیرد مننژ نام دارد و به التهاب این لایه پوشاننده مننژیت می گویند. مننژیت اغلب توسط ویروسها یا باکتریها ایجاد می شود. اگر مننژیت بر اثر باکتری ایجاد شود .مننژیت عفونی و اگر بواسطه ویروس یا سایر عوامل باشد مننژیت غیر عفونی نامیده می شود.

  

ادامه مطلب ...

اسهال خونی باکتریایی

اسهال‌ خونی‌ باکتریایی‌ (شیگلوز) dysentery bacillary یکی از باکتری های گرم منفی و فاقد اسپور شیگلا می باشد و از عوامل اصلی بروز اسهال‌های حاد خونی است.

آب وهوا و فصل های سال در بروز عفونت شیگلایی نقش دارند.به طور مثال در آب‌ وهوای‌ معتدل‌، در ماههای‌ گرم‌ ودر آب‌ و هوای‌ گرمسیری‌ درفصل‌ بارانی‌ عفونت‌ شیگلایی‌ بیشترین‌ امکان‌بروز را دارد. در زنان و مردان میزان بروز این بیماری یکسان می باشد .عفونت‌ در هر سنی‌ ممکن است رخ‌ دهد، اما 2و3 سالگی ‌شایع‌ترین‌ سن‌ برای‌ بیماری‌ است. در 6 ماه‌ اول‌ زندگی ابتلا به این عفونت نادر است‌.زیرا این احتمال وجود دارد که شیرمادر حاوی آنتی‌ بادیهایی‌ بر ضدآنتی‌ژنهای‌ بیماری‌زای‌ این‌ارگانیسم‌ باشد‌.
در کل چهار نوع شیگلا وجود دارد: شیگلا دیسانتری، شیگلا فلکسنری، شیگلا سونی، شیگلا بویدیی. این چهار گونه‌ شیگلا مسؤول‌بیماری‌ هستند که‌ توانایی‌تهاجم‌ به‌ سلولهای‌ اپیتلیال‌کولون در هر چهار نوع وجود دارد.

  ادامه مطلب ...

استافیلوکوکی

این بیماری توسط سموم پوست ریزنده استافیلوکوک اورئوس(Exofoliative Toxins) ایجاد می شود.این سموم اثر اپیدرمولیتیک داشته و شامل دو پروتئین مجزا با وزن مولکولی مشابه می باشند. سم اپیدرمولیتیک A یک محصول ژن کروموزومی و مقاوم به حرارت است و سم اپیدرمولیتیک B که روی پلازمید منتقل می شود و حساس به حرارت است.سموم اپیدرمولیتیک باعث پوسته ریزی سراسری در این سندرم می شوند.این سموم سوپر آنتی ژن هستند.

  ادامه مطلب ...