میکروبیولوژی پزشکی
میکروبیولوژی پزشکی

میکروبیولوژی پزشکی

صمد واثقی

اکتینو مایست ها

Actinomyces
Domain:      Bacteria
Phylum:      Actinobacteria
Class:         Actinobacteria
Order:        Actinomycetales
Family:       Actinomycetaceae
Genus:       Actinomyce 

اکتینو مایست ها:​​​​​​​

اکتینومیست ها ارگانیسم های گرم مثبت پروکاریوت هستد که در راسته اکتیتومیستال قرار میگیرند و وابسته به باکتری های گروه کورینه فرم میباشند.اکتینو میست ها در بافت و یا محیط کشت ایجاد سلول های کشیده و رشته مانند صاف یا مواج میکنند که ممکن است یک شاخه یا دوشاخه ای باشند. این ارگانیسم ها در بافت دانه ایجاد میکنند که در واقی میکرو کلنی ارگانیسم در بافت است.
اکتینومیست دارای آنزیم هایی هستند که باعث مرگ باکتری ها و برخی قارچ ها میشوند به همین دلیل در تولید آنتی بیوتیک ها از آنها استفاده میشود.

این ارگانیسم ها دارای چند جنس میباشند که به شرح زیر است:
۱. اکتینو میسس

۲.اراکنیا

۳.نوکاردیا

۴.اکتینومادورا

۵.استرپتومیسس

۶.میکرومونوسپورا(فاقد هرگونه میسیلیوم هوایی است)
باکتری هایی هستند که از نظر مورفولوژی کلنی
ها تقریبا شبیه قارچها میباشند و روی محیط های کشت خود را به صورت منشعب ، شاخه دار و  یا بدون شاخه نشان میدهند.

از نظر مورفولوژیک باسیلی و کوکوباسیل نمایان میشوند و دیواره پپتیدوگلیکان دارندولی از نظر ظاهر بیشتر شبیه قارچها هستند ولی خصوصیات باکتری ها را کامل دارند.
برخی از این باکتری ها به صورت هوازی(aerobic) و یا بی هوازی اختیاری ( anaerobic ) میتوانند زندگی کنند.

کلا سه گونه از این اکتینومایست ها مورد بحث قرار خواهد گرفت:
Actinomyces species
  Nokardia species  
Streptomyces species

که نوکاردیا و استرپتومایسز وضعیت هوازی دارند و برای رشد و تکثیر به نیازمندند ولی اکتینومایسز بی هوازی است . این باکتری ها کلا در ترشحات چرکی شان گرانول هایی دارند که این گرانول ها در تشخیص عفونت های اکتینومایست ها کمک کننده است( برخی باکتری ها این گرانول ها را به صورت کامل نمایان می کنند و با خودشان دارند – مانند اکتینومایسز ها و استرپتومایسز ها-  و بعضی مانند نوکاردیا ممکن است گرانول داشته باشند ممکن هم هست نداشته باشند.
نوکاردیا در دیواره شان مایکولیک اسید دارند ولی استرپتومایسز ها فاقد این ماده در دیواره شان هستند.

اکتینومایسز ها
         نورمال فلورا در انسان و حیوان:​​​​​Actinomyces
کلا در مخاط دهان (ممکن است در روده بزرگ هم باشند)سکونت دارند ولی به صورت کلی به عنوان فلور اصلی دهان محسوب می شوند و در شرایط خاصی (عمل جراحی ) و یا وضعیت بد بهداشت دهان در برخی افراد منجر به ایجاد عفونت می شود و باعث میشود این باکتری از سطح مخاط وارد زیر جلد شودو زخم های عمقی رادر سینوس ها ایجاد کند و عفونت های مختلف اکتینومایست را ایجاد کند ←فلور نرمال هستند و در سطح مخاط سکونت دارند اما تحت شراطی خاصی به قسمت های عمقی تر نفوذ پیدا میکنند و باعث ایجاد عفونت و ضایعاتی در دهان یا قسمت  های دیگر میشوند به جاهای استریل بدن انتقال پیدا میکنند پس منبع آنها endogenous  است یعنی باکتری کمتر از بیرون وارد بدن میشوند بلکه به صورت فلور داخل مخاط هستند و تحت شرایطی میتوانند به قسمت های عمقی تر نفوذ پیدا کنند
شایع ترین اکتینو مایسز ها Actinomyces Esraelii می باشد که بیشتر عفونت های اکتینومایسز ها را این باکتری ایجاد میکند.
این باکتری ها باعث ضایعات و عفونت های چرکی شدید میشوند که گرانول های زرد رنگی در این ترشحات وجود دارند که در داخل این گرانول ها باکتری ها وجود دارند. وجه مشخصه ی همه ی عفونت های اکتینومایسز همین ترشحات چرکی هستند که حاوی گرانول های زرد رنگ می باشند
• عفونت هایی که توسط اکتینومایسز ها ایجاد می شود را  اکتینومایکوسیز (actinomycoses) میگویند.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.