میکروبیولوژی پزشکی
میکروبیولوژی پزشکی

میکروبیولوژی پزشکی

صمد واثقی

باکتریها کم بودند سوپر باکتریها هم آمدند!

وزارت بهداشت اتریش از ابتلای دونفر به سوپر باکتری خبرداد سوپر باکترى‌ها تقریباً در برابر همه‌ی آنتى بیوتیک‌ها بطور فوق‌العاده‌ای مقاوم شده‌اند، بنظر می‌رسد که بیش‌از میزانی که پیش از این تصور می‌شد گسترش یافته‌اند. این فرم و شکل جدید باکترى‌ها ناقل ژن ویژه‌اى هستند که آنها را در مقابل بیشتر داروهایی که معمولاً به عنوان آخرین علاج برای از بین بردن میکروب‌ها از آنها استفاده می‌شد هم مقاومت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز ، وزارت بهداشت اتریش اعلام کرد که دو تن در این کشور به بیماری عفونتی به اصطلاح سوپر باکتری (Neu-Delhi-Metallo-Beta-Laktamase) مبتلا شده اند. وزارت بهداشت اتریش در بیانیه ای اعلام کرد: این دو بیمار که در خارج از اتریش به این باکتری مبتلا شده بودند در کلینیک دانشگاه گراتس اتریش تحت مداوا قرار گرفته اند. برای نخستین بار این باکتری NDM-1 در جنوب آسیا شناسایی شده است.این بیماری عفونت روده در مقابل همه انواع آنتی بیوتیک ها مصون هستند و هیچ آنتی بیوتیکی بر روی این باکتری اثری ندارد.
هفته گذشته چند تن از مردم اروپا به این بیماری عفونتی روده مبتلا شدند. در بلژیک یک نفر که از پاکستان به کشورش بازگشته بود براثر ابتلای به این باکتری فوت کرد. هنگامى که به خارج از کشور سفر می‌کنید، به ویژه به کشورهایى که مشخص شده که در آنجا باکتری‌ها مقاومت‌ نسبت به آنتى بیوتیک‌ها زیاد هستند، اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که، بهداشت دست را بخصوص هنگام صرف غذا رعایت کنید، چراکه این آلودگی بیشتر از طریق تماس و ارتباط بوجود می‌آید و پخش مى‌شود. بنابراین بخصوص هنگام مصرف غذا با لمس باکترى آلوده شده و سپس قراردادن غذا در دهان این باکتری را وارد دهان خود می‌کنیم و از آن پس خود باکتری خواهد بود.
خبرگزاری اتریش آپا می نویسد: دو بیمار مبتلا به این باکتری در اتریش یک مرد ۳۰ساله اتریشی می باشد که چند ماه پیش در کلینیک دانشگاه گراتس تحت معالجه قرار گرفته بود و اکنون مرخص شده است. این اتریشی در پاکستان براثر سانحه با موتور تحت عمل جرای قرار گرفت و در انجا به این بیماری ‘سوپر باکتری’ مبتلا شده بود. بیمار دیگر یک نوجوان ۱۴ساله است از کووزو است که اکنون تحت مداوا قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.